محیط کارحمایتی و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

10 دسامبر 2015- قرارگرفتن درمعرض فشارهای زیاد در محل کار می تواند  تأثیرات مخربی بر سلامت افراد بر جا گذارد. یکی از این تأثیرات مضر افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است. محیط کار حمایتی می تواند این خطر را کاهش دهد.

 در دو مطالعه ی جداگانه محققان به بررسی تاثیرات فشار شغلی بر خطر ابتلا به دیابت پرداختند. درمطالعه ی اول ، 160 کارمند از بخش های مختلف بررسی شدند، از این افراد آزمایشاتی برای  بررسی مقدار قند خون ناشتا و مقدار هموگلوبین A1Cگرفته شد. 26 ماه پس از اولین آزمایشات ، این بررسی ها مجدداً تکرار گردید. هیچ یک از شرکت  کنندگان در این  تحقیق به دیابت مبتلا نبودند.

هورمون های استرس میزان قند خون را افزایش می دهد و این موضوع می تواند کارایی انسولین را کاهش داده  و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

 مقدار قند خون ناشتا و میزان هموگلوبین A1Cشاغلینی که شغل خود را بسیار سنگین، پرفشار و غیر قابل کنترل می دانستند به طور قابل توجهی نسبت به سایر افراد بالاتر بود در حالیکه مقدار قندخون ناشتا و میزان هموگلوبین A1Cافرادیکه شغلی آرام ترداشتند، پایین تر بود.

درمطالعه ی دوم 240 کارگر یک کارخانه ی چینی مورد بررسی قرار گرفتند. دکتر Bironمی گوید: محیط شغلی حمایتی می تواند از تعداد  مرخصی های استعلاجی، سردرد و بیماریهایی که موجب از دست  دادن شغل افراد می شود، بکاهد.

دکتر Bironخاطر نشان می کند که این شرکت کنندگان دارای فاصله ی فرهنگی زیادی از کارفرمایان خود بودند اما حمایت  احساسی عاطفی و اجتماعی درمحل کار میتواند به نفع همه ی کارمندان و کارگران از  تمام فرهنگ ها باشد.

او می افزاید: در قرن 21، مدیران باید انگشت خود را بروی نبض کارکنان خود بگذارند نه  تنها  بروی بهره وری وخروجی صنایع خود، بلکه آگاهی از سلامت کارکنان است که می تواند بهره وری و خروجی نهایی را تضمین کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/dec/supportive-work-environment-could-reduce-risk-of-type-2-diabetes,-israeli-study-finds-95207191.html